Μια φορά Πρόεδρος, πάντα Πρόεδρος; Αλλάζει η οπτική ενός λογοτέχνη όταν βρεθεί στο τιμόνι της Ε.Ε.Λ.;
Κυρία Δεκούλου,
Όταν βρεθεί κανείς στην Διοίκηση της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών και ιδιαίτατα εάν γίνει Πρόεδρος, επιφορτίζεται με πολλές ευθύνες. Για παράδειγμα αναμένουν η εύρυθμη λειτουργία της Εταιρίας, ο πνευματικός αναβαθμός της, οι εκδηλώσεις, οι ισορροπίες μεταξύ των μελών, η αντιμετώπιση του άκρατου κομματισμού, οι άσκοπες φιλοπρωτίες, πολλές φορές οι έριδες και φιλονικίες, τα οικονομικά κ.ά. Αναλώνεται με όλα αυτά σε βάρος της γραφής του. Το ίδιο συνέβη και με εμένα, αλλά αποζημιώθηκα με τον αναβαθμό της ΕΕΛ.
Γνωρίζουμε πως είστε αυστηρός κριτής, όπως και ο ίδιος λέτε, τόσο της ποίησης όσο και του πεζού λόγου. Ποια στοιχεία γραφής αναζητάτε στους σύγχρονους λογοτέχνες; Τα βρίσκετε;
Κυρία Δεκούλου,
Το θέμα που θίγετε είναι καίριο. Σημαντικότατο. Για δύο δεκαετίες στην ΕΕΛ, είδα πολλά. Είδα παραλογοτεχνία, είδα αντιγραφές άκομψες, είδα συρραφές έργων, είδα ομαδούλες, στις οποίες ο ένας κρατάει και σύρει τον άλλο. Ναι, είμαι αυστηρός αλλά δίκαιος κριτής. Δεν γίνεται να διαβάζω μία ποιητική συλλογή και να μην μπορώ να ξεχωρίσω ποια κομμάτια είναι του ποιητή και ποια όχι. Είναι όνειδος αυτό. Μία κυρία από την Πάτρα αντέγραψε δεκάδες ποιήματά μου και όταν ευγενώς διαμαρτυρήθηκα προς αυτήν, μού είπε: “Είστε τυχερός, κ. Ανδρέου, γιατί εγώ αντιγράφω και από τον Σεφέρη και από τον Ελύτη και από τον Έλιοτ”! Χάος, αγαπητή, κυρία Δεκούλου.Όχι, δεν βρίσκω τα καλά στοιχεία που ρωτάτε, πλην εξαιρέσεων. Τα στοιχεία του σύγχρονου λογοτέχνη θα πρέπει να είναι η σεμνότητα, η γνώση, οι γνώσεις και το πύρωμα της ψυχής, πλάι στις ιδέες.
Εκδίδετε και διευθύνετε το λογοτεχνικό περιοδικό ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΕΣ. Νομίζετε ότι απουσιάζει ο περιοδικός λογοτεχνικός τύπος από την Ε.Ε.Λ.; Θα καλούσατε τα μέλη να στηρίξουν την εκ νέου ενεργοποίηση της έκδοσης του λογοτεχνικού περιοδικού που είχε παλιότερα η Ε.Ε.Λ.;
Το λογοτεχνικό περιοδικό “ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΕΣ” εκδίδεται με πόνο ψυχής και χρόνου πάνω από δέκα χρόνια. Νομίζω ότι τιμά τα ελληνικά γράμματα. Παρουσίασαν τις σκέψεις τους σημαντικοί άνθρωποι του λόγου και της τέχνης, όπως ο Σαράντος Καργάκος, ο Δημήτρης Νικορέτζος, ο Δημήτρης Καραμβάλης, η Φαίδρα Ζαμπαθά, ο γλύπτης Παπαγιάννης, ο Λαοκράτης Βάσσης, ο Γιάννης Παπαβασιλείου, ο Παύλος Ναθαναήλ, ο Κώστας Καρούσος κ.ά. Η έκδοση του περιοδικού της ΕΕΛ τώρα είναι ανέφικτη και λόγω της νέας τεχνολογίας της εύκολης πρόσβασης στην πληροφόρηση και λόγω απροθυμίας των μελών, η οποία έχει βαθιές ρίζες, που καλύτερα να μην τις αναλύσουμε.
Βλέπουμε να αναρτώνται με περίσσεια τιμή λογοτεχνικά παγκόσμια βραβεία από κάθε γωνιά του πλανήτη και λογοτέχνες να αναγορεύονται παγκόσμιοι ποιητές, εκπρόσωποι της ειρήνης και της ελληνικής ποίησης. Ποια η γνώμη σας γι’ αυτό το φαινόμενο;
Κυρία Δεκούλου,
Ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός. Να είστε, εάν όχι αδιάφορη, τουλάχιστον επιφυλακτική σε όλα αυτά. Όπου ακούτε ηχηρές λέξεις, όπως “παγκόσμιος”, “πανευρωπαϊκός” κλπ να είστε κουμπωμένη. Συνήθως είναι άδειοι σάκκοι και πομφόλυγες και πίσω από τις ουτιδανότητες αυτές κρύπτοναι άνομα συμφέροντα. “Τα διπλώματα τα παίρνει κανείς στη μάχη”, είπε ο Μάρκος Μπότσαρης και έφυγε για το Κεφαλόβρυσο να αφήσει το κουφάρι του. Τα βραβεία τα παίρνει κανείς στην λογοτεχνική μάχη και αυτή δίδεται στο πλατύ το αλώνι της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών. Εκεί “οψόμεθα”.
Συχνά λογοτέχνες κάνουν μεγάλο αγώνα προκειμένου να γίνουν δεκτοί στην Ε.Ε.Λ. και μετά δεν παραβρίσκονται ούτε στηρίζουν τις εκδηλώσεις της. Θεωρείτε ότι θα έπρεπε να υπάρχει μια αυστηρότητα ως προς τους μονίμως απόντες;
Κυρία Δεκούλου,
Δυστυχώς το ποσοστό αυτών των συναδέλφων είναι περισσότερο από μισό. Και εάν κανείς προσθέσει και εκείνους που αρνούνται να πληρώσουν την ετήσια συνδρομή τους, έχει ανάγλυφη της εικόνα της δυστυχίας μας. Όμως, όσοι μείναμε πιστοί στο Χρέος, είμαστε εκεί ολόρθοι, εύψυχοι και ετοιμοπόλεμοι.
(5+1) Πού βρίσκουμε τα βιβλία του Αυγερινού Ανδρέου; Ετοιμάζετε κάποια καινούρια έκδοση;
Κυρία Δεκούλου,
Τα βιβλία μου κυκλοφορούν. Ιδίως οι μελέτες μου για το δημοτικό τραγούδι, τα τραγούδια της φυλακής, Ένας δικηγόρος θυμάται, αλλά και οι ποιητικές μου συλλογές ( περίπου 12). Έτοιμη προς έκδοση είναι μία μεγάλη ποιητική συλλογή υπό τον τίτλο “Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΜΜΑΟΥΣ” και ένα υποσύνολο των πολλών δοκιμίων μου περίπου 600 σελίδων. Αλλά δεν βιάζομαι καθόλου. Έχω καθημερινή κοπιώδη εργασία, έχω την ΕΕΛ, έχω τους φίλους μου. “Αν είναι να ΄ρθει, θα ρθει” που είπε και ο Ουράνης.
Σας ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δώσατε. Σας ευχαριστώ που πίστεψα σε εσάς και την ποιητική σας εργασία.
Ο Αυγερινός Ανδρέου γεννήθηκε στην Άνω Καλεντίνη Άρτας. Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ζει και εργάζεται ως δικηγόρος στην Αθήνα. Είναι Γενικός Γραμματέας της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος. Είναι συνιδρυτής της Αθηναϊκής Εταιρίας Πολιτισμού, της οποίας υπήρξε Πρόεδρος.
Έχει εκδώσει τις ποιητικές συλλογές: "Αντιστροφές", "Δίπυλος", "Πέτρα και Φως", "Μετά την καταιγίδα", "Ιχνηλατώντας τους Καιρούς", "Το δοιάκι των καιρών", "Έβδομη Γραφή". Έχουν δημοσιευτεί από τον ίδιο οι μελέτες με τίτλο: "Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης στην δημώδη και λόγια ποίηση", "Ερμηνευτική προσέγγιση στο κλέφτικο τραγούδι της Λένως Μπότσαρη", "Τα τραγούδια της φυλακής". Έχει αποδώσει στην ομιλούμενη νεοελληνική γλώσσα το τραγούδι του Βασίλη Μιχαηλίδη "Η 9η Ιουλίου του 1821 εν Λευκωσία (Κύπρου) ή το Τραούδιν του Κυπριανού". Έχει δημοσιεύσει ιστορικές και λαογραφικές μελέτες και άρθρα σε πολλά λογοτεχνικά περιοδικά και εφημερίδες. ΠΡΟΣΩΠΟ – Βιβλιοnet (biblionet.gr)
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΚΑΠΟΙΑ ΕΞΩΦΥΛΛΑ ΤΗΣ ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΟΥ ΑΥΓΕΡΙΝΟΥ Θ. ΑΝΔΡΕΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου